Omdrejningstælleren kan tilsluttes til motoren på flere måder, afhængig af motortype.

Der skelnes mellem omdrejningstællere til benzin- og til dieselmotorer:

Benzinmotorer: Her får omdrejningstælleren signal fra tændingssystemet, enten tændspolens minus-pol eller fra tændingsmodul, typisk grå ledning. Tændingssystemet leverer op til 10 pulser pr. omdrejning (Speed ratio). Dette giver et meget stabilt og pålideligt RPM-signal. Speed ratio indstilles afhængig af antal cylindre på motoren som angivet i installationsvejledningen til instrumentet. Du kan også downloade vores mere detaljeret vejledning i nedenstående link. Benzin-omdrejningstællerne har et Speed ratio område på 1-10 for KUS og 1-300 for ECMS, med et indstillingsinterval på 0,1/0,5.

Dieselmotorer: Her får omdrejningstælleren signal, enten fra generatoren eller en tacho-føler, da Dieselmotorer ikke har tændspole/strømfordeler. På generatoren er signal-udtaget oftest benævnt som "W" eller "W-connector", men kan også benævnes "AC" eller "R" og ledningsfarven er oftest grøn eller grå. Får omdrejningstælleren signal fra en tacho-føler, måler denne passage af antal tænder på det indvendige svinghjul (magnetisk impuls måles fra hver tand). Føleren er monteret i et særligt hul/gevind i motorblokken/mellemhuset ud for det indvendige svinghjul, Se eksempler på montering nedenfor. Måling med tacho-føler giver det mest nøjagtige RPM signal. Speed ratio indsilles afhængig af hvor instrumentet får signal fra som angivet i installationsvejledningen til instrumentet. Du kan også downloade vores mere detaljeret vejledning i linket nederst på siden. Diesel-omdrejningstællerne har et Speed ratio område på 0-400 for KUS og 1-300 for ECMS, med et indstillingsinterval på 0,5.

Påhængsmotorer: Mange påhængsmotorer (men ikke alle!) kan også monteres med vores omdrejningstællere, men kun hvis der er tach-output til dette, oftest fra gas/gearboksen og oftest en grå ledning. Eller fra generatorens/lysspolens AC-output. Alternativt kan en tacho-sender monteres ved tandkransen til starterhjulet.

 

Nederst på siden er der link til udvidet vejledning, på Dansk, til justering af speed ratio på din nye omdrejningstæller.

Eksempel på generatorens ”W-connector” (eller ”AC” eller ”R”).

Det kan være forbundet med lidt usikkerhed at måle omdrejningerne fra generatoren ved lave motoromdrejninger og fuldt opladet batteri, idet RPM-signalet aftager med lave omdrejninger og yderligere, at et fuldt opladet batteri bevirker et svagere RPM-signal fra generatoren. Dette er som regel kun tilfældet på ældre eller slidte generatorer. Indstilling af speed ratio afhænger af antal poler på generatoren, generatorhjulets (drivremmen) diameter samt motorens drivhjuls diameter (drivremmen), hvilket er en større udregning. Derfor skal du vide det nøjagtige antal omdrejninger ved f.eks. tomgang.

Hvis du ikke kender motorens omdrejningstal kan du låne en optisk omdrejningsmåler til calibrering her.

 

Mere infomation om tilslutning af omdrejningstællere kan læses i pdf-filerne nedenfor.

 

 

Tacho-føler, til måling af omdrejninger på f.eks. det indvendige tandhjul på dieselmotorer.

Også brugbar til påhængsmotorer uden RPM-signal, hvis tacho-sender kan monteres til at måle antal tænder på startsvinghjulet.

 

 

 

Yanmar marinediesel

(18 mm Tacho-føler)

http://www.marine-instrumenter.dk/side.asp?Id=247096

 

Nedenfor er link til Dansk vejlening til indstilling af speed ratio på vores omdrejningstællere 

Lån en optisk omdrejningsmåler til at måle de præcise motoromdrejninger her.

marine-instrumenter.dk, Magstræde 5, 1. 4, 2791 Dragør, CVR 38457632 , salg@marineinstrumenter.dk, Tlf. 42472791 hverdage 11-13
Der tages forbehold for udgåede varer, udsolgte varer og prisfejl.

Webshop fra e-hjemmeside.dk